Ana Sayfa > Haberler > Sahne Sanatları Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Şahin ile Tiyatroda Posthümanizm Üzerine Yapılan Üç Bölümlük Söyleşi Tiyatro… Tiyatro… Dergisi’nde Yayınlandı

HABERLER

Sahne Sanatları Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Şahin ile Tiyatroda Posthümanizm Üzerine Yapılan Üç Bölümlük Söyleşi Tiyatro… Tiyatro… Dergisi’nde Yayınlandı
https://cmsapi.yeniyuzyil.edu.tr/news-media/big/c17d7bf9-cba0-4be8-bc0b-f65b5d86af361.jpg
Sahne Sanatları Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Şahin ile Tiyatroda Posthümanizm Üzerine Yapılan Üç Bölümlük Söyleşi Tiyatro… Tiyatro… Dergisi’nde Yayınlandı
Üniversitemiz Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Şahin’in, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü’nden Doç. Dr. Melike Saba Akım Çınar ile birlikte katıldığı ve tiyatro sanatçısı Cengiz Korucu’nun gerçekleştirdiği söyleşi, Tiyatro… Tiyatro… Dergisi'nde üç bölüm hâlinde yayımlandı. “İnsan Merkezli Tiyatronun Ötesi” başlığı altında gerçekleşe söyleşide Posthümanist düşüncenin sahne sanatlarına etkisi, insan-merkezli tiyatronun eleştirisi, yeni dramaturjik yaklaşımlar ve insan-sonrası tiyatro tahayyülleri ele alınıyor. 

Söyleşinin ilk bölümünde, Posthümanizmin temel kavramsal çerçevesi ele alınarak, bu düşüncenin tiyatroda nasıl karşılık bulduğu tartışılıyor. Şahin ve Akım Çınar, insan-merkezli yaklaşımın ötesine geçen bir tiyatro anlayışını; doğa, hayvan, makine, teknoloji ve yapay zekâ gibi insan-dışı öznelerin sahnedeki varlığıyla ilişkili olarak irdeliyor. İkinci bölümde, insan oyuncunun sahneden çekilmesi, insan-sonrası temsillerin ve “karşı-teatral” düzenlemelerin izleri sürülüyor. Bu bağlamda Meyerhold’un biyomekaniğinden Rimini Protokoll’ün Uncanny Valley adlı yapımına uzanan örneklerle, insansızlaşan sahnede seyir deneyimi, tekinsizlik estetiği ve seyirciyle kurulan yeni ilişkilenme biçimleri inceleniyor. Üçüncü ve son bölümde ise, dijital dramaturjinin yükselişi, teknolojik varlıkların sahneye dâhil edilmesi, yapay zekâ temsilleri, video performanslar ve aktörlük kavramının dönüşümü üzerinden tiyatronun güncel estetik ve ontolojik yapısı tartışılırken Posthümanist düşüncenin güncel tiyatro pratiklerindeki karşılıkları dünya ve Türkiye ölçeğinde ele alınıyor.

Söyleşiye ulaşmak için:

Birinci bölüm
İkinci bölüm
Üçüncü bölüm
  • https://cmsapi.yeniyuzyil.edu.tr/news-media/big/c17d7bf9-cba0-4be8-bc0b-f65b5d86af361.jpg